neděle 11. října 2009

Já a Mathcounts

Když jsem žil v Rusku (1.-5. třída, potom 8. třída), tak jsem se právě v 8. třídě poprvé setkal s Mathcounts. Mathcounts je americká matematická soutěž pro studenty šestých, sedmých a osmých tříd. V Evropě se jednou za rok koná obdoba amerického Mathcounts, která je pořádaná organizací CEESA (organizuje soutěže mezi mezinárodními školami v Evropě ve sportech a jiných věcech) a účastní se jí osm mezinárodních škol po celé Evropě.

Dvakrát týdně po 90 minutách jsme se připravovali na tuto soutěž. Vždy jsme dostali dva časově omezené testy s příklady z minulých ročníků Mathcounts. Výsledky se zapisovaly a někdy kolem Vánoc (to už jsme to dělali 3 měsíce) vyhlásili osm vítězů, kteří pojedou do Litvy (pozor, v angličtině to je Lithuania, ne Latvia) na evropskou olympiádu.

Protože naše škola (Anglo-American School of Moscow) je největší škola z celého CEESA seznamu, vyslali jsme (společně s např. pařížskou školou) dva týmy, které měly být přibližně stejné dobrý. V obou týmech bylo dohromady šest Korejců (ti jsou na matematiku nepřekonatelní), jeden můj americký kamarád a já. Následující měsíc se třída vyprázdnila a pravidelně tam chodilo jenom nás osm. V té době jsme se také učili všemožné zrychlovací metody a vzorce, učili jsme se nazpaměť dvojmocniny a trojmocniny atp.

Konečně jsme v únoru vyrazili do Litvy. Jako u každé CEESA-pořádané akce nás “hostovala” rodina jedné studentky té školy. Byli to Američani, kteří bydleli v Litvě.

Celkově byla tři klasická kola – Sprint Round (30 otázek, 40 min, bez kalkulačky, jednotlivě), Target Round (po 2 se rozdává celkově 8 příkladů, 6 min na každý pár otázek, s kalkulačkou, jednotlivě), Team Round (10 otázek, 20 min, s kalkulačkou, tým čtyř lidí).

Potom bylo také čtvrté a asi nejzajímavější kolo – Countdown Round. Zúčastnilo se ho pouze top 10 lidí (jenom podle Sprint a Target Roundu) a šlo o to, že vždy dva lidi, kteří jsou vedle sebe v pořadí, musejí co nejrychleji vyřešit příklad, který se promítá na zeď. Hraje se do tří bodů a výherce postupuje o příčku dál a utkává se s dalším soupeřem. Tím pádem se jde z 10. místa vypracovat klidně na první.

Já jsem celkově skončil na 10. místě, přičemž všichni Korejci na té soutěži (celkově osm) bylo v top 10. Tím pádem jsem byl 2. běloch. :) Jako škola jsme ale měli neuvěřitelný úspěch, sedm z osmi našich lidí bylo v top 10 a další školy se dělily o ty dvě zbylé místa.

Naše dva týmy proto obsadily 1. i 2. místo, 3. byl jeden tým pařížské školy (přičemž jejich druhý tým byl 7.).

Přijeli také litevští novináři, kteří fotili a dělali rozhovory s několika lidmi (třeba se mnou :). Na nějakým litevským zpravodajským webu jsem našel tuto zprávu (automaticky přeložené do češtiny).

 image

image

Žádné komentáře:

Okomentovat