úterý 8. září 2009

Matematické knihy

Tady jsou moje pocity o čtyřech matematických knihách, který mi učitel zadal přečíst přes léto (abych měl dostatečný znalosti na to, aby mě mohl učit matematiku z vyššího ročníku). Budou tu v pořadí, ve kterém jsem se četl. Všechny knížky jsou v angličtině, protože chodím na anglickou školu (The English College in Prague).

The Golden Ratio

Tato kniha je podle mě 2. nejlepší ze všech. Pojednává o zlatém řezu, což je konstanta (podobně jako π) rovná přibližně 1,618 a která se nečekaně objevuje úplně všude, ať je to příroda, umění, geometrie, numerické sekvence, pravděpodobnost… Toto téma minimálně mě přijde velmi atraktivní. Na konci knihy je soubor zajímavostí, na které autor odkazuje v textu a které tolik nesouvisí s tématem. Díky tomu se např. dozvíme důkaz pythagorovy věty či důkaz, že existuje nekonečno prvočísel.

The Music of the Primes

Tato kniha obsadila 3. místo na mém pomyslném žebříčku. Je tam velmi málo vedlejších zajímavostí a skoro celá kniha se obsahuje pouze historii prvočísel. Navíc rovnice, které se tam objevili, jsou hodně komplikované. Na druhou stranu tato kniha dává velmi dobrý přehled o historii matematiky. Kniha vypráví příběhy jmen jako Gauss, Dirichlet, Euler, Riemann, Hilbert, Wiles, Selberg apod.

Fermat's Last Theorem

Tato kniha pojednává o Velké Fermatově větě. Mluví se tu hlavně o dvou lidech – Fermat a Andrew Wiles, což je matematik, který v roce 1994 tuto větu dokázal. Tato kniha mi přišla jako nejlepší ze všech, protože zároveň je zábavné číst, jak Wiles zápasit s tak jednoduchým příkladem a také je tu mnoho vedlejších zajímavostí.

The Story of "i"

Abych se přiznal, tak jsem přečetl asi prvních 20 stránek této knihy. Pak jsem zjistil, že by možná bylo lepší, kdybych ji zatím odložil. Neporozuměl jsem ani jedné rovnici. Opravdu, tato kniha je velmi náročná, přečtu si ji za několik let.

Žádné komentáře:

Okomentovat